Včely

2. října 2010 v 21:59 | Michlík |  Zajimavosti

Jak včely staví svá hnízda

V největších hnízdech může být až 80 000 včel. Stavby jsou důmyslné. Můžeme však najít hnízda s méně než 20 obyvateli. Ale i pro samotáře jsou hnízda důležitá. Včelstva jsou rozdělena do tří kast - královnu, trubce a dělnice. Dělnice jsou sterilní, malé a nejpočetnější. Pečují o potomstvo, sbírají pyl a nektar, starají se o stavbu hnízda a údržbu a ochranu hnízda. Královna se nestará o stavbu, jejím jediným úkolem je zajištění dalšího potomstva. Z neoplozených vajíček se líhnou trubci. Jejich úkolem je oplodnění královny. Charakteristickým znakem všech hnízd jsou buňky. Zde se vyvíjí včela od vajíčka až po kuklu. Plásty jsou útvary z vosku, jež některé slouží pro chov mladých, jiné pro uskladňování medu nebo pylu. Všechny buňky mají charakteristický šestiúhelníkový obrys. Konstrukce to není náhodná, protože zajišťuje plástu nejvyšší pevnost při minimu materiálu a energie spotřebované na stavbě. Plást o síle 0,1 mm, může 40 kg vosku udržet až 2 kg medu. Žlázy umístěné na spodku zadečku včely vylučují vosk. Vosk hněte včela tak dlouho až je dokonale plastický pro práci. Včely kromě vosku používají i speciální lepidlo - propolis, kterým lepí trhliny v úle. Mnoho druhů včel staví hnízda pod zemí. I když se zdá, že druhy žijící v koloniích jsou odolnější, je většina včel samotářských. Hnízda těchto druhů staví pouze matka. Ale i samostatně žijící včely si dělají zásoby. Včely mají různé techniky stavby hnízd. Příbuzní včely medonosné jsou: horská včela, včela zednice, včela čalounice a vosa.